A Katolikus KERI diákjainak utazása Erdélybe - 2016.05.13

A Határtalanul program keretében 2016. április 30-a és május 4-e között a KERI 22 diákja 3 kísérő pedagógussal, Gyergyószentmiklósra látogatott.

Gyergyószentmiklós, Erdély egyik legcsodálatosabb természeti adottságokkal rendelkező városa.

Megérkezésünket követően vendéglátóink körbevezettek intézményükben, a Batthyány Ignác Technikai Kollégiumban. Megismerkedtünk a középiskolával, az ottani szokásokkal, a diákok mindennapjaival. Majd a közelben található természeti nevezetességek közül lehetősége volt a programban résztvevőknek meglátogatni a Súgó barlang cseppkő birodalmát, a Gyilkos tavat, a Békás szoros lélegzetelállító szikláit.

Másnap Gyergyószentmiklós és a környező kisebb települések nevezetességeit fedeztük fel. A helyi örmény katolikus templomban izgalmas időutazáson vehettünk részt a plébános úr jóvoltából, emellett a gyergyóditrói katolikus templom és a gyergyószárhegyi ferences kolostor építészeti csodáiban is gyönyörködhettünk.

Fontos szerepet kaptak a helyi termelők és termékeik is. Így jutottunk el utazásunk negyedik napján a Gordon sajtgyárba, ahol körbevezettek minket a gyár farmján is. A parajdi sóbánya megtekintése után a korondi kézművesekhez, a helyi Harmopan pékségbe, egy helyi lekvár és szörpkészítéssel foglalkozó családi vállalkozáshoz, valamint egy gyógynövényekből kozmetikumokat készítő vállalkozónál is látogatást tettünk és megismerkedtünk cégük működésével.

Diákjaink új tapasztalatokra tehettek szert, egyúttal a két tájegység termelési, technológiai hasonlóságait és különbözősségeit is felfedezhették. A projekt zárásaként elkészült a „Jellegzetes helyi termékek a Zemplénben és a Gyergyó vidékén” című katalógus.

Programunkban időt szenteltünk a számtalan történelmi, nemzeti és vallási kincs megismerésére, ami mély benyomást tett mindenkire.

Zárásként megállapítható, hogy nemzeti értékeink, természeti szépségeink, az erdélyi magyar emberek és közegük megismerése útján olyan lélekemelő tapasztalások és érzelmek birtokába jutottunk, melyektől mindannyian feltöltődtünk és egy életre szóló élményben részesültünk.