KÖSZÖNJÜK, MÚZEUM! - 2014.11.15

 

Széphalmi Hírmondó – ezzel a címmel alakult meg A Magyar Nyelv Múzeuma által nyert Támop-os pályázat 2. szerkesztősége iskolánk kiválasztott, 20 szakközépiskolai tanulójával. A Múzeum pályázata Szó-Kép-Tár(s) címen publicisztikai témanap keretében élménydús és gazdag tapasztalatokat nyújtva, játékosan tanítva segítette bevezetni diákjainkat az újságírás rejtelmeibe. November 4-én 10 órai kezdettel az „Öreg Hölgy”, a New York Times szerkesztésének történetébe kalauzolta a tanulókat Szathmáry-Király Ágnes múzeumpedagógus érdekes, ötletes PPT-je. Ennek keretében megismerkedtek a médiaműfajokkal, azok jellegzetes sajátosságaival. Játékosan kipróbálhatták „hírírási” tudásukat, melyet a jelenlévő Zemplén Tv-sek előtt csapatonként be is mutathattak egymásnak. Nagy siker volt a dobókockából összeállított történetírás, mely a véletlenszerűen alakult 5 fős csapatokat még inkább összekovácsolta. A nap további részében Kazinczy Ferenc életének legfontosabb eseményeit, valamint a Nyelvlesen érdekesebbnél érdekesebb feladatait oldották meg diákjaink. A második napon Nyiri Péter múzeumigazgató tartott színes előadást a sajtóműfajokról; volt játék, móka és kacagás... – persze a komoly munka mellett. A sikeres Honfoglaló internetes játék mintájára az előző napon történtek számonkérése „Kertfoglaló” néven történt meg. Itt ismét a csapatok versengtek egymással. A „kékek” győztek (kilencedikes diákjaink). Egy kis elméleti anyaggal indult a harmadik nap, majd elkezdődött a komoly munka. Mindenkinek választania kellett, hogy milyen műfajban, és miről akar/szeretne írni a Széphalmi Hírmondó 2. számában. El-kezdődött tehát a gyűjtőmunka, az interjúkészítés. A program zárónapján, pénteken az általános iskolai diákokkal együtt Budapestre utaztunk az „anyaintézménybe”, a Petőfi Irodalmi Múzeumba. A lelkes múzeumpedagógusok itt is maradandó élményt nyújtottak a résztvevő diákoknak. A középiskolások a Madách Retro kiállítást tekintették meg, de nem a hagyományos formában, hanem interaktív, játékos, munkáltató csoportfeladatokon keresztül tanulhattak Madách Imre életéről és a magyar irodalom legnagyobb alkotásáról, Az ember tragédiájáról. Sőt, kipróbálhatták „írói vénájukat”: egy-egy szín rövid előadását kellett improvizálniuk a társaknak. A jó hangulatot, a maradandó élményt egymásnak nyújtották. Ezek azok a vizuális és képi élmények, amelyeket még az unokáiknak is mesélni fognak. Az általános iskolások Petőfi életével és a múzsákkal ismerkedtek meg közben. A pénteki délután a Kassák Múzeumban zárult, ahol kicsit sokkoló formában ismerkedhettek meg az avantgárd és az „egyszemélyes magyar avantgárd” irodalmával. De ez sem felejthető. Köszönjük MÚZEUM!
A programban segítő pedagógusként részt vettek: Gecse Istvánné és Császiné Busa Krisztina tanárnők.
Aki A Magyar Nyelv Múzeuma részéről a szervezést és koordinálást végezte: Suchaneszné Zalai Mónika – köszönjük gondos és precíz munkáját!

Gecse Istvánné

 

A feladatok

A csoport

A sétáló utcán a finom ebéd után

A csapatok

   
   

Az újdonsült hírolvasók